سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به هرچه از او پرسیده می شود پاسخمی دهد، بی گمان دیوانه است . [امام صادق علیه السلام]

ایران امروز

 
 
چه کسی دکتر را فروخت(سه شنبه 87 آبان 28 ساعت 6:58 عصر )

سلام دوستان

در سایت یاری نوشته ای از اقای مهرگان دیدم که بدم نیامد جهت استحضار شما بزارم.

محمدرضا رحیمی معاون احمدی نژاد در امور مجلس این روزها کمتر آفتابی می شود،حتی خبری از تلاش وی برای جلب موافقت نمایندگان در روز رای اعتماد سومین وزیر کشور منتشر نمی شود.غیبت معاون پارلمانی رییس جمهور مشکوک به نظر نمی رسد؟

****

ماجرا از روزی آغاز شد که محمود احمدی نژاد با روشن شدن نتایج انتخابات مجلس هشتم،ناخرسندی خود را از عملکرد مصطفی پور محمدی در وزارت کشور ابراز کرد.احمدی نژاد که طاقتش برای کنار گذاشتن پورمحمدی تا شده بود،او را در وسط انتخابات میاندوره ای کنار گذاشت.برای جانشینی وی گزینه های متعددی روی میز احمدی نژاد  بود.اما هیچکدام نتوانستند اعتماد وایمان وی را به خود جلب کنند،حتی سید مهدی هاشمی.
از میان گزینه هایی کمتر مطرح.احمدی نژاد نیم نگاهی به علی کردان داشت اما از سابقه نزدیکی او با علی لاریجانی واهمه داشت. محمد رضا رحیمی که از تردید های احمدی نژاد باخبر شد رفت و واسطه شد تا با ذکر سوابق کردان برتردید های احمدی نژادد فایق  آید. این درحالی بود که محمود احمدی نژاد پیش از این تلفنی با علی لاریجانی درباره کس دیگری سخن گفته بود.و لاریجانی مطمئن بود که کردان اگرچه به احمدی نژاد نزدیک شده اما از سوی رییس جمهور برای وزارت کشور معرفی نمی شود.این جمله لاریجانی در کنفرانس پس از استیضاح کردان گویای همین واقعیت است. آنجا که در پاسخ به خبرنگاری گفت:اصل پیشنهاد از جانب من نبود.قبلا درباره کس دیگری با من صحبت شده بود اما آقای کردان را معرفی کردند که برای من تعجب آور بود(جراید/15/آبان)

در هرحال لاریجانی مات بازی احمدی نژاد شده بود.او به خوبی از سوابق کردان آگاه بود اما می دانست بیان کمترین خبری در باره سوابق وی به ضد خود تبدیل می شود.لاریجانی هم از مدارک علمی کردان آگاه بود هم از او اخبار واطلاعات دیگر ی داشت که می توانست  با بیان درگوشی آنها در بین چند نماینده آنها را علیه کردان تحریک کند اما لاریجانی که از واکنش های عریان احمدی نژاد به خوبی آگاه بود ترجیح داد بازی را با حرکت بدون توپ پیش ببرد وفقط سکوت کند.

وقتی حلقه توکلی،حسینیان ومطهری علیه کردان تشکیل شد لاریجانی بازهم در عمق بازی وارد نشد او همچنان از واکنش عریان احمدی نژاد هراس داشت.اوج بازی لاریجانی زمانی بود که در برابر  پیشنهاد احمد توکلی والیاس نادران برای برگزاری جلسه غیر علنی یک تنه مقاومت کرد.به نظر می رسید تن دادن لاریجانی به جلسه غیر علنی به معنای پذیرفتن سوابق معاون سابق خود بود و او با شناختی که از پسر خاله(توکلی) وبرادر زن(مطهری) خود داشت می دانست که آنان رازهایی که درسینه دارند را در جلسه ای که همه به آن گوش می دهند باز نخواهند گفت.تا اینجا لاریجانی به خوبی بازی کرده بوداو منتظر یک اتفاق بود.

بعد از رای اعتماد

لاریجانی از تغییر موضع کردان هیچ تعجب نکرده بود. اما نمی توانست هم بپذیرد کسی که در دامن او رشد یافته بود اینگونه به سمت رقیب پرواز کند.مرور سوابق کردان نشان می دهد که او از مانی اوج گرفت که با لاریجانی پیوند خورد. ابتدا با او به وزارت ارشاد رفت وبعدتر که لاریجانی به صندلی ریاست سیما جلوس یافت کردان را به خود به معاونت امور مالی واداری سازمان برد تا کردان پرواز بلند خود را آغاز کند.

لاریجانی ،کردان را دست پرورده خود می دانست وبرای او تحملش ساده نبود؛این نیرو  که از نظر مدیریتی دربین اصولگراها اعتماد به نفس بالایی دارد به راحتی از کف برود.برای همین بود وقتی روح الله حسنیان از تبحر امنیتی خود بهره جسته بود وبا دوسه پرسش کلیدی کردان را آچمز کرده وآنچه را کردان در جمع محدود یاران گفته  در صحن باز گفت؛لاریجانی سناریوی دیگری را استارت زد واز این به بعد با بازیگران فعال استیضاح همدلی بیشتری نشان می داد چون دفاعیات محمد رضا رحیمی وتلاشهایی که دولتی ها برای کردان کرده بودند او در بین مردم به عنوان وزیر  احمدی نژاد مشهور شده بود وهر اتفاقی از این پس را به اسم احمدی نژاد قلمداد می کردند.

وقتی استیضاح در دستور کار قرار گرفت احمدی نژاد بازی لاریجانی را فهمیده بود برای همین برعکس همه استیضاح های تاریخ کردان را به تنهایی به میدان فرستاد. همه می دانند که حضور وزرای دیگر کابینه در جلسه استیضاح یک وزیر بیش از هر چیز بار روانی دارد وتنها نماندن وزیر موجب قوت قلب وی می شود تا بهتر در برابر مخالفان از خود دفاع کند.اما احمدی نژاد به مشاورانش هم اجازه نداد به پارلمان برود.نقل قول یکی از نزدیکان احمدی نژاد در شب قبل از استیضاح که خواهان کنار گذاشتن کردان توسط رییس جمهور بودند گویای واقعیتی انکار ناپذیر از رقابت لاریجانی واحمدی نژاد است.آن فرد به نقل از رییس جمهور در توجیه مقاومت در برابر درخواست ها برای  استعفا یا عزل کردان گفت":آقای احمدی نژاد می گوید،کردان از فضا نیامده 30 سال است که در این مملکت پست های حساس داشته حتی معاون خودشان بوده،حالا که از آنها بریده وبه این طرف آمده این همه خلاف داشته است"

کردان-لاریجانی-احمدی نژاد

کردان به قول احمدی نژاد از فضا نیامده است.او در همین نیروها رشد یافته.مدتها در قوه قضاییه بوده،مدتها در صداوسما بوده وبعد هم به وزارت نفت رفت.

از یک نگاه کردان همان لاریجانی ولاریجانی همان احمدی نژاداست.آنها وجوه مشترک زیادی دارند کما اینکه در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی این سه در یک جبهه و دوشادوش هم علیه اصلاح طلبان مبارزه می کردند.احمدی نژاد از شاکیان پرونده سلام،لاریجانی ترتیب دهنده برنامه چراغ ونمایش دهنده کنفرانس برلین وکردان معاون وی بوده است.آنچه در گذشته رخ داده مساله دعوای دو طرف درگیر(احمدی نژاد-لاریجانی)نیست .دعوا در زمین آینده رقم می خورد.فقط یک قربانی نیاز داشت که کردان دم دستی ترین آنها بود.

کنفرانس تبرئه

کنفرانس خیری که لاریجانی بعد از ذبح کردن کردان ترتیب داد معلوم نبود با غیبت احمدی نژاد چه توجیهی دارد، مضافا اینکه لاریجانی از زمان آغاز ریاست مجلس به بعد از رو در رو شدن با خبرنگاران ابا داشت.پاسخ های هوشمندانه لاریجانی به پرسش های خبرنگاران؛مانند"مجلس روی مبانی اصولی با جدیت ایستادگی دارد و دراین زمینه با کسی تعارف نداد"یا این جمله"مجلس هشتم(به تعبیری لاریجانی)در راست کردن کجی ها با کسی معامله ندارد"گویای یک معامله پر هزینه بود.

این کس که می تواند باشد جز رقیب دیروز،امروز وفردا؛محمود احمدی نژاد واین معامله چه می تواند باشد؟







بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 6889  بازدید


» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «